Het seizoen van net niet wordt het seizoen van helemaal niet: Oudehaske degradeert

SC Franeker 1

Oudehaske 1

3e klasse/4e klasse 3 A/B/C/D - 4 A/B/C/D 2e ronde

10 juni 2023 15:00

A.S. Broersma

Sportpark Hertog van Saxenlaan
Jan Rodenhuisplein 1
8801ET
FRANEKER
tel. 0517-390663

Een wedstrijd te kort of een wedstrijd te veel dit seizoen. In een bloedheet Franeker werd zaterdag gespeeld om de promotie/degradatie voor de derde klasse. Ons eerste elftal had afgelopen jaar teveel net-niet-wedstrijden gehad.  Tel daarbij op de helemaal-niet-wedstrijden en je speelt in de spelonken van de derde klasse. Toch moeten we de mooie potten ook niet vergeten tegen bijvoorbeeld DWP uit, CVVO uit  of SDS thuis. Maar het waren er domweg gewoon veel te weinig. Toch wilden opvallend veel Oudehaske supporters vandaag zicht toch laten verrassen in Franeker om zo ons eerste te ondersteunen. Het kleurde oranje langs de lijn.  Vraag was wel waarom deze wedstrijd niet op neutraal terrein werd gespeeld.

Bij de opkomst een mooie sfeeractie van beiden verenigingen met veel vuurwerk en vlaggendragers. De jongste jeugd van Franeker mochten ballen jongen zijn. De jongste jeugd van VVO had een fantastisch spandoek gemaakt wat we hopelijk nog vaker gaan terug zien. Deze entourage zou in een gemiddelde Champions Leaguewedstrijd zeker niet misstaan.

Oudehaske onder leiding van Sjaak speelde in de volgende formatie: Gerrit, achterin Gerard, Jelte, Wilmer en Steffan. In het midden Sebastiaan, Jens en Syb en voorin Rick, Dennis en Joran. Op de bank speciale aandacht voor Erwin die in deze zomer wordt weggekocht door zijn geliefde om in het altijd mooie Cuijk te gaan spelen. Tja wat moeten we daar nu van denken. En Sebas als je twijfelt mag je zeker nog een jaartje doorgaan. Ze kunnen je best gebruiken.

Oudehaske begon goed, en forceerde direct twee corners. Maar na een minuut of 10 kwam Franeker beter in zijn spel. Op rechts werd Steffan makkelijk uitgekapt en werd er strak in de korte hoek geschoten. 1-0. Franeker bleef sterker maar Gerrit heerste in zijn strafschopgebied. Ook de hoge ballen waren vandaag een prooi voor hem. Aan het einde van de eerste helft kwamen er een paar kansjes door slimme steekpasjes van Syb. Dennis kwam 1:1 op de keeper maar die was er wel heel snel uit, en ook Rick kwam vrij vanuit de keeper, maar de bal wilde niet echt meewerken. Een afvallende bal van Jens ging net naast het doel. Grootste kans was vlak voor rust een kopbal van Rick die door de keeper van Franeker net nog tegen de lat werd getikt. Kortom de kansjes waren er maar het betere van het spel was voor de thuisploeg. Niet geheel gerust zochten de supporters na de eerste helft de koelere kantine op zoekend naar flesjes water of bier. Dit wordt een lastig middag.

In de tweede helft had Oudehaske weinig in te brengen. Franeker was gewoon sterker. Betere koppers achterin, snellere vleugels en een vleugje meer energie. En een man die vrije harde trappen kon nemen. Een vrije trap van een metertje of 20 ging keihard door of onder(?) de muur door. Tja waar was onze muurligger of was ie toch houdbaar voor de keeper? Vlak daarna werd het 3-0 door een prima uitgespeelde aanval van Franeker. De wedstrijd werd wat grimmiger door weifelend en niet consequent optreden van de scheidsrechter.  Paar keer natrappen van Franeker werd niet bestraft daarin tegen Oudehaske grossierde in gele kaarten om de kleinste overtredinkjes. De sterk spelende Jens,  had zich geheel bij zijn karakter passend de hele wedstrijd ingehouden, maar had nu een paar goedbedoelde tips hoe het ook anders mocht voor deze scheidsrechter. Laten we het er bij houden dat hij geluk had, dat hij geen tweede gele kaart kreeg. Een hoop wissels konden het elftal ook geen impuls meer geven. De mannen probeerden nog wel de eretreffer te maken, alleen je zag de energie er steeds verder uitgaan. Franeker had het spel van de kleine pijntjes en het tijdrekken ook prima onder controle. Echte kansen zijn er voor Oudehaske in de tweede helft nauwelijks geweest. We hadden graag nog een finale wedstrijd gezien maar Franeker was nu een terechte winnaar. Teveel jongens haalde vandaag hun niveau niet. Terug naar de vierde klasse. Veel nieuwe oude bekende en een misschien een jaar niet een keer een heel seizoen vechten tegen degradatie. Maar nu vooral balen, uithuilen en volgend jaar met een verse trainer opnieuw beginnen. En misschien wel met een verse verslaggever?

Een gedegradeerde schrijver