Oudehaske pakt de volle buit in Workum

Workum 1

Oudehaske 1

3e klasse A

17 maart 2018 14:45

Na de ongelukkige nederlaag tegen Bant moest Oudehaske afgelopen zaterdag naar de

nummer 2 Workum. Vorig jaar was het een spectaculair duel met veel doelpunten en goed voetbal van beide zijden wat toen uiteindelijk eindigde in 3-3. Helaas waren de weersomstandigheden zaterdag van dien aard, ijzig koud en een harde oostenwind die over de lengte van het veld stond, dat een goede partij voetbal voor beide ploegen erg moeilijk was.

Oudehaske begon de 1e helft met de wind in de rug. Workum kreeg binnen 2 minuten al een grote kans maar via Henrik en de paal ging deze er niet in. Oudehaske nam hierna het initiatief en kwam na 6 minuten op een 0-1 voorsprong. Remco zwiepte de bal voor maar deze ging gedragen door de wind in een keer over de doelman in de kruising, een fraai doelpunt maar toch wat gelukkig. Hierna ontspon zich een wedstrijd waar beide ploegen zo goed als het kon gezien de weersomstandigheden probeerde te voetballen en ook een aantal kansen kregen. In de 21e minuut kwam Workum langszij een voorzet bleef wat hangen in de wind en viel uiteindelijk voor de voeten van Ruben Ybema, de topscorer van de 3e klasse A, die koelbloedig afrondde. Oudehaske werd na de gelijkmaker sterker en vergat uit een aantal mogelijkheden opnieuw de voorsprong te pakken. Dat brak Oudehaske vlak voor rust bijna op. Ivo de Roos komt na een goede aanval van Workum alleen voor Hendrik en kan de bal eigenlijk eenvoudig binnen schieten maar treuzelt net te lang waardoor Hendrik op zijn schot met de voet redding kan brengen en de rebound wordt door de prima spelende Wilmer deze middag voor de lijn weggetrapt. De laatste kans van de 1e helft is echter voor Oudehaske een voorzet van Joram wordt door de geheel vrijstaande Rick niet helemaal goed geraakt en vliegt jammerlijk over het doel.

Zo werd er gerust met een 1-1 tussen stand.

Na de rust moest Oudehaske pal tegen de straffe wind inspelen en waar een ieder een moeilijke

2e helft had verwacht voor Oudehaske was dat niet zo. Oudehaske was de 2e helft de betere ploeg en bleef uiteindelijk gemakkelijk overeind. Het middenveld met Hiele, Sebastiaan en Ralf waren net als vorige week goed op dreef en als de bal er al eens  door kwam stond de achterhoede paraat. Oudehaske begon naarmate de 2e helft vorderde steeds sterker te worden en maakte op het uur verdiend de 1-2. Hiele speelde zichzelf vrij op de 16 meter en schoot strak laag in de hoek binnen. Zijn eerste competitie doelpunt van het seizoen en bekroonde zijn goede spel hiermee. Workum kreeg steeds meer moeite om de aanvallen van Oudehaske te verdedigen en de 1-3 kon dan ook niet uitblijven. Zo kopte Remco nog een corner op de lat. 10 minuten voor tijd viel de 3e treffer dan ook. Een voorzet van Joram was, door een slim overstapje van Rick, de verdediging van Workum te machtig en ging via een verdediger van Workum binnen. Workum probeerde door het inbrengen van 2 wissels nog een beter resultaat af te dwingen maar verder dan een schot die Hendrik prima pakte kwam het niet. Zo floot na 92 minuten de prima leidende scheidsrechter Plat voor het einde en pakte Oudehaske voor het eerst in de historie de volle winst in Workum.

Door het weer steeds beter wordende  spel van de afgelopen zaterdagen lijkt Oudehaske de winterdip achter zich te hebben gelaten en weer op de goede weg terug te zijn en mag blijven hopen op een mooie klassering dit seizoen. Door het enorme verschil in wedstrijden, Oudehaske staat op 17 gespeelde wedstrijden waar de meeste ploegen nog 4 tot 5 wedstrijden moeten inhalen, blijft het echter moeilijk om nu te  weten wat de huidige positie echt waard is.

Op basis van verlies punten zou Oudehaske nu 4e staan.

Volgende week speelt Oudehaske thuis de derby tegen Heerenveense Boys die met een goede reeks bezig is en inmiddels is opgeklommen naar de 2e plaats. Dat belooft op voorhand dan ook een mooie spannende wedstrijd te worden.  Aanvang is 14.30.u.

Riemer.