Eindelijk een driepunter voor de Hoske 2!

Oudehaske 2

Makkum 2

29 oktober 2022 12:00

J.W. Schuiling

Sportpark P. Bultsma
Jousterweg 140 A
8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

Het was een bewogen week in Oudehaske. Een week na het goedbezochte Oktoberfest in de kantine (Hulde vrijwilligers!) was er tijdens de trainingen alle gelegenheid om het feest na te beschouwen. Toen alle telefoons, sleutels, fietsen en vergeten herinneringen besproken waren, bleek dat er ook nog echt getraind kon worden door de mannen van de Hoske 2! Een trainingsopkomst zo goed dat Sjaak er wat onwennig van werd. Het puntje van vorige week tegen de goede ploeg van VVI 2 deed hoop leven. En toen was het weer tijd voor het weekend! Makkum 2 kwam op bezoek. Een tegenstander die wij nog eerder kennen van een strijd om een periodetitel die helaas verloren ging met een 3-0 nederlaag aan het IJsselmeer. Inmiddels bevonden zij zich in dezelfde onderste regionen van de reserve 2e klasse als de Hoske 2. Nadat Friso iedereen op scherp probeerde te stellen met koffie waar net zoveel cafeïne in te vinden was als het blikje Red Bull van Kevin, was het tijd om de kleedkamers op te zoeken en het strijdplan op te stellen. Naast de vaste kern van spelers was er ook de terugkeer van Quincy en AJB bij het twadde. Zij mochten op de bank beginnen samen met Groninger Klaas. De schrijver van het prachtige stukje van vorige week Stefpan had dusdanig indruk gemaakt met zijn strijdlust en legoschoenen dat hij weer bij het eerste mocht aantreden. De eerste elf van ons aller twadde was als volgt:

Sven
Jelte - Jurjan - Jasper - Jaap
Alexander - Colin
Imme
Friso - Kevin - Gerard

Nadat Imme nog een aantal bemoedigende woorden naar de jongeheren van buren DWP had gesproken kon de warming up beginnen. Scheidsrechter van dienst was opnieuw Jan Willem.

Met het trouwe publiek langs de lijn was het spelbeeld bekend. ’T Twadde hield zich sterk aan de tactiek van inzakken. De verdedigende lijn stond net als in de laatste wedstrijden veelal dicht bij de 16 en de aanvalslinie van Gerard, Kevin en Friso begon het druk zetten op de middellijn. Dat zorgde voor een spelbeeld waar Makkum de bal kreeg en Oudehaske hoopte op een counter. In de eerste 20 minuten zorgde dit voor weinig grote kansen. Een kopballetje van Makkum na een vrije trap vloog over de lat boven Sven. In een van de spaarzame uitvallen van Oudehaske werd Gerard weggestuurd op links. Een goede dribbel op aardig hoge snelheid later en Gerard kon aanleggen voor de openingstreffer. Waar hij afgelopen seizoenen af en toe moeite had met scoren (op het veld dan) bleek dat dit weekend niet het geval; 1-0!
De openingstreffer zorgde helaas niet voor een overwicht op het veld voor t Twadde. Makkum bleef veel aan de bal en kwam met een bal op de lat ook dicht bij de gelijkmaker. Voor de tweede keer op rij kon het Twadde gaan rusten met een voorsprong!

In de rust bleef debutant bij het Twadde Jelte achter in de kleedkamer om zich op te laden voor de wedstrijd met het eerste later die middag. Klaas was zijn vervanger op de rechtsback. Verder werd vooral benadrukt dat het redelijk staat, maar er vooral in de organisatie en zuiverheid in de passing nog genoeg te verbeteren viel.

In de tweede helft meer van het zelfde qua spel. Makkum de bal, Oudehaske voetballend uit organisatie en strijdlust. Kansen waren er in de eerste 20 minuten na rust amper, maar daarna begon de vermoeidheid aan beide kanten toe te slaan. Doelpuntenmaker Gerard werd vervangen door good old AJB op linksbuiten. Nadat Jaap op aangeven van Duracell Friso voor open goal besloot er toch maar een spannende slotfase van te maken en de moegestreden Colin werd vervangen door Quincy, konden de mouwen worden opgestroopt. In een chaotische slotfase waarin 2 ballen op de lat vielen, Sven een bal uit de kruising plukte en Alexander een Makkummer vakkundig net binnen de spelregels naar de grond werkte, vond ook de prima fluitende Jan Willem dat na een 100 minuten voetbal over beide helften het tijd was voor een welverdiende versnapering in de kantine.  Het eindsignaal klonk eindelijk over het kunstgras en het gejuicht van de Hoske 2 volgde. De eerste driepunter van het seizoen is eindelijk binnen! Makkum droop teleurgesteld af, maar konden zich troosten met een heerlijke gehaktbal die nu ook in het uitgebreide kantineassortiment van Bert te vinden is!

Al met al kan de Hoske 2 tevreden terugkijken op deze wedstrijd. Er is zeker gestreden voor elke meter, al was het publiek minder tevreden met het spel. Dat is nog een verbeterpuntje, maar het resultaat gaat uiteindelijk boven alles! Volgende week het vervolg tegen de mannen van SDS in Easterein.