JO12-1 wint van Blue Boys, maar loopt uiteindelijk periodetitel mis

8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

Na een welverdiende 3-1 overwinning op Blue Boys op donderdag slaagde Oudehaske JO12-1 er twee dagen later toch niet in de titel van de 3e periode te veroveren. Na de welverdiende winstpartij tegen Blue Boys had de ploeg van trainersduo Berger/Mulder ook een overwinning nodig om Heerenveense Boys af te troeven, maar ging met 3-7 onderuit. De fameuze, superfantastische voetballers van Oudehaske JO12-1 hebben zaterdag dus een dure nederlaag geleden, maar kijken ook met trots terug op de 3e periode.

Oudehaske JO12 – Blue Boys JO12 (10 maart)
In de 10e week van 2022 had Oudehaske JO12-1 een druk en spannend wedstrijdschema. Na een goede, soms zwaarbevochten, zegereeks, trof de ploeg op donderdag 12 maart eerst Blue Boys uit Nij Beets. De door ziekte afwezige Jurre werd vervangen door Tim en in de typerende 1-2-3-2 opstelling begon JO12-1 aan de wedstrijd. Blue Boys bleek een taaie tegenstander die zich niet zomaar gewonnen gaf. Uiteindelijk duurde het tot ver in de 1e helft voordat JO12 de score openende. In de 23e minuut was het invaller Tim die 1-0 scoorde, na een prachtige assist van Fernan. Lang kon JO12 niet van de voorsprong genieten, via een snelle counter kwam Blue Boys 4 minuten later op gelijke hoogte (1-1).

Ook in de 2e helft bleef het lang spannend. Om mee te strijden voor de periodetitel (3e fase) moest JO12-1 tegen Blue Boys de 3 volle punten pakken. Diep in de tweede helft gooide Oudehaske er nog een extra schep bovenop en kwam Blue Boys meer en meer onder druk te staan. Uiteindelijk beloonde Oudehaske zichzelf en scoorde Tim de 2-1 zo’n 5 minuten voor tijd.

Blue Boys was duidelijk aangeslagen en dat resulteerde even later in forse overtreding op de sterk spelende Fernan. Fernan kon helaas niet verder spelen en moest, zoals later bleek, ook de kampioenswedstrijd tegen Heerenveense Boys missen. Even later strooide Wybe met een keihard schot nog wat extra zout in de blauwe wond, hij bepaalde de eindstand met 3-1.

Oudehaske JO12 – Heerenveense Boys JO12 (12 maart)
Na de overwinning op Blue Boys was Oudehaske JO12 Heerenveense Boys (HVB) op 1 punt genaderd. En met nog 1 wedstrijd in deze periode te spelen stond er dus veel op het spel bij de regiotopper tussen Oudehaske en HVB. Na 60 minuten zal in het laatste, allesbepalende duel tussen beide koplopers bekend worden wie zich kampioen van 3e periode mag noemen.

Met 1 punt meer was een gelijkspel voor HVB genoeg om de periodetitel te behalen. Maar de bezoekers begonnen erg fel aan de wedstrijd. Het felle, fysieke spel van HVB overdonderde Oudehaske, na slechts 4 minuten spelen stond de 0-1 op het scorebord. Ondanks onrustig en rommelig spel wist JO12 dit snel te pareren en stond het nog geen 3 minuten later al weer 1-1 door een goal van Jarno. Door het harde spel en het spelen van de lange bal op hun snelle aanvallers bleef het voor Oudehaske lastig om in hun eigen spel te komen. Met kick & rush voetbal kwam HVB nog voor rust op 1-2 (13e minuut) en 1-3 (28ste minuut).

Ook na rust kwam HVB weer sterk en fel uit de kleedkamer. Doordat Oudehaske beter ging spelen creëerde ze een aantal goede kansen, toch was HVB die met harde, lange passes naar voren de voorsprong uitbreide naar 1-4, 1-5 en 1-6. Pas in slotfase zette JO12 de kansen om in goals. Met een fraai, geplaatst schot scoorde Arent de 2-6. Even later strafte Jarno slecht uitverdedigen van HVB af met een frummelgoal. Jammer was dat Wybe daarbij hard werd geraakt en geblesseerd het veld moest verlaten. In een alles of niet poging om nog dichterbij te komen, wist HVB via een counter de eindstand bepalen (3-7).

Zure nederlaag, maar trots en tevredenheid overheerst
Door 3-7 tegen directe concurrent HVB greep JO12-1 zelf naast de periodetitel en mocht HVB deze mee naar huis nemen. Coach André Schoonhoven spreekt van zure nederlaag. "Met de haven in zicht is dit een zure nederlaag, daarom zijn we ook teleurgesteld", aldus Schoonhoven. "Maar dit was de verdienste van Heerenveense Boys. Zij speelden met veel power en energie.” Bovenal hebben ze een aantal snelle, behendige spelers voorin die ze goed van achteruit wisten te bedienen. We moesten ons daartegen wapenen door goed druk te zetten en ons eigen spel te spelen. Dat lukte te weinig, HVB is de terechte winnaar.”

Tegelijk is Schoonhoven erg trots op zijn mannen. “Als je kijkt over de gehele 3e periode dan hebben de jongens het harstikke goed gedaan.” Na de 1e en 2e periode eindigden we in de top 4 op de ranglijst. Nu zijn we in een klasse met louter sterke, gelijkwaardige tegenstanders gewoon 2e geworden, dus dan mogen we met zijn allen harstikke tevreden zijn. De (kampioens)taart en kinderchampagne hebben alsnog goed gesmaakt. We gaan met opgeheven hoofd en een grote glimlach richting de 4e periode," vertelt Schoonhoven na afloop.

De 4e periode van het pupillenvoetbal start op 26 maart. Oudehaske JO12-1 bestaat uit de volgende 10 toppers: Nikai Huitema (K), Steven Hamstra, Niels Hoeksma, Jurre Dekker, Mark Bles, Arent Schoonhoven, Jarno de Vreeze, Fernan Funcke, Wybe Landman en Brend Oenema.