Sportpark Pieter Bultsma verbonden aan “de rookvrije generatie”

24 augustus 2018 8:00

Sinds 2017 is de KNVB verbonden aan “de rookvrije generatie” en wil daarmee proberen sportaccommodaties rookvrij maken. Ook het bestuur van voetbalvereniging Oudehaske wil zich aan deze doelstelling committeren.Daarom heeft het bestuur van v.v. Oudehaske besloten dat vanaf 1 september 2018 het sportpark rookvrij zal zijn.

Dat houdt voor leden en bezoekers van Sportpark P. Bultsma in dat op het terrein – en dus ook langs de velden – niet meer gerookt mag worden. Uitzondering hierop geldt voor het gemarkeerde gedeelte op het terras van de kantine (westzijde). Hier geldt dat van maandag t/m zondag vanaf 12.00 uur gerookt mag worden. Alle leden, bezoekende clubs en toeschouwers dienen zich hieraan te houden.

Waarom op weg naar een rookvrij sportpark?
Het is algemeen bekend dat roken slecht is voor de gezondheid. Elk jaar sterven alleen al 20.000 mensen door roken en enkele duizenden door meeroken. Roken veroorzaakt onder andere hart- en vaatziekten, kanker, luchtwegklachten en –ziekten, erectiestoornissen en diabetes. Meeroken, het inademen van tabaksrook van iemand anders, is schadelijk. Dit geldt voor zowel het inademen van tabaksrook binnenshuis als in de buitenlucht. Alles telt mee: er is geen veilige hoeveelheid voor het inademen van tabaksrook.

Zien roken, doet roken!
Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die geconfronteerd worden met roken, zelf ook eerder gaan roken. Zien roken, doet roken. Dagelijks gaat het om meer dan honderd kinderen. En hoewel ook een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt dat roken en sport niet samen gaan, wordt er langs de lijn nog veel gerook

Een rookvrij sportpark? Wat houdt dat in en waarom is dit besluit genomen? We hebben de meest gestelde vragen op een rij gezet (klik hier). Heb je toch nog vragen? Neem contact op met één van de bestuursleden of via [email protected]