Voetbalicoon Oudehaske ruilt zijn voetbalschoenen in voor een scheidsrechtersfluit

6 december 2021 20:00

Weer op uitnodiging in het vliegtuig gestapt om in Nederland te kijken bij het voetbal, geen Ajax Feyenoord laat staan PSV, dan nog liever Cambuur. Nee Oudehaske 3, de Haske 3 in de volksmond. Zaterdag morgen om 6.00 uur al vertrokken van vliegveld Aeroport Barcelona-El Prat naar Schiphol. Broodje gezond en blik Red Bull mee, mondkapje op, vlucht KLM 745 in de Boeing 747 MAX.

Was daar niet iets mee? Verder niet aan gedacht was afgeleid door een vrouw, bruine ogen, prachtig haar, mondkapje op en zittend in het stoel naast mij. Halverwege de vlucht het mondkapje af om het broodje te eten, ook de vrouw met de mooie bruine ogen ging wat eten. Ik kende haar en zij mij en vroeg: “como estas” en “adónde vas” (Hoe gaat het met je en waar ga je heen?). Ze zal wel gedacht hebben Sparta-Ajax. “Ga naar Rutten voetbal kijken” maar zei in diezelfde zin: “Je ziet er goed uit”. De rest van de reis oude herinneringen opgehaald en in Amsterdam met een goed gevoel in de auto naar Rutten gestapt om bij het kampioensteam de Haske 3 te kijken.

Koud, 3 graden, kleine wereld bij PKO club voor Australisch football. Rond gekeken welke spelers ik allemaal nog kende... nou het leek wel een vreemdelingen legioen! Er miste een paar spelers en er zijn wat nieuwe sterren bij gekomen. Het eerste wat ik zag was een snel en dynamisch centrum met Ronnie en Sanne met daar achter de zo betrouwbare keeper die opgaat voor het 2e, nu de keeper daar nog steeds last heeft van een jetlag. Op de flanken 2 tegenpolen, de sterk uitziende Chris en de hele snelle en nooit aan de noodrem trekkende Pieter. Daar voor speelde een middelveld wat niet zou misstaan in de 1e klasse, de jonge Meinte, een puur linkspoot op rechts (wie had dat bedacht) werd na 15 minuten omgezet met Kees Pieter, de flegmatieke rechtsbenige middenvelder. Het 4-mans middenveld werd compleet gemaakt door routinier Lampie (Ronald) en Jilger Bosman (zoon van, maar is niet de andere zoon van en heeft vast meer van de kwaliteiten van hun vader). En dan nog voorin Arno, speelt een dijk van een wedstrijd en de op dit niveau te snelle Wilco. En dan nog op de bank Tjalling, Oene, Siebren (1e helft grens) en de TD waar ik niets over ga zeggen om niet dezelfde fout te maken over Domagoj Vida bij Besiktas-Ajax.

De wedstrijd was nog maar net begonnen en je kon al zien dat dit een makkelijke middag voor de mannen zou worden, een prachtige aanval die heel gemakkelijk door Lampie kon worden binnengelopen na een voorzet van Meinte. Er was geen vuiltje aan de lucht toen Pieter struikelde en tegen de tegenstander viel en daarna ten onrechte een strafschop tegen kreeg. Epie in de goede hoek maar helaas.... net te laat. Wedstrijd werd echter weer snel omgebogen naar een voorsprong door doelpunt van de zeer goed spelende Arno. De 2e helft de volgende wissels: Tjalling voor Pieter, Siebren voor Chris en Oene voor Jelger. En hele nieuwe achterhoede waar Ronnie de vreemde eend in de bijt was met allemaal spelers van het 4e. Wat zal Ronnie Jorn en Vincent hebben gemist. Nu moest hij zelf hard lopen. De 2-2 kwam ook weer uit de lucht vallen maar het vreemdelingen legioen leefde weer op onder leiding van Lampie en Miente. Epie hield alle ballen tegen, er kwam geen man meer langs bij Oene, Ronnie, Siebren en het loopwonder Sanne. Miente maakte de 3-1 door goed werk van kees Pieter en Arno. Wilco had de 4e op de schoen maar dit lukte net niet. De man van de wedstrijd maakte zelf de 4-2 wat de uitslag zou blijven. Dat de laatste 10 minuten met 9 man moest worden gespeeld deerde de ploeg niet. Wilco en KP pakten beide geel voor praten. Vreemd.... doen ze anders nooit.

Het was een koude maar mooie middag in Rutten. Terug naar Oudehaske, waar het bestuur en vrijwilligers het goed geregeld hebben om nog gezellig een biertje te drinken. Waar het 3e een iets teleurgesteld 1e team aantrof (maar met toekomst door de jonge leeftijd), een 2e dat ook de 3 punten had gepakt. Maar in Rutten had ik een paar vaste spelers gemist, Jorn, Vincent, Arie, Albert, Yjen, Lars maar de grote afwezige was een speler die al meer dan 30 jaar een kruis in werkagenda heeft staan op woensdag (training) en zaterdag (wedstrijd), Gerard Bilijam . Vorig seizoen helaas

moeten stoppen met voetbal. Maar dat kruis staat nog steeds in de agenda, woensdag trainer van de 3e en zaterdag scheidsrechter van de Haske 3. Dat zal wel even wennen zijn voor iedereen! Maar was dus zaterdag ook in de kantine omdat hij nu ook al het 2e mag fluiten. Begonnen met voetbal bij Nieuweschoot (ieder mens maakt wel eens een fout), daarna naar de Haske. Een echte clubman geworden: voetbal, sponsor én vrijwilliger samen met Nieske. Als voetballer erg sportief maar voor tegenstander en scheidsrechter niet uit te staan en nu zelf scheidsrechter, we zullen het zien, maar het 3e is er erg blij mee al was het alleen maar om de grote tuin voor de feestjes. Ik denk dat ik namens de Haske 3 wel dank je wel mag zeggen. Succes met je scheidsrechters en trainers carrière , Bas Nijhuis en Koos van der Galien zijn gewaarschuwd.

Voetbal doe je omdat je het leuk vindt, maar ook voor het sociale aspect. Als je dan kijkt naar het betaalde voetbal wat gewoon door mag gaan in deze rare tijd. En als je dan ziet wat voor plezier ze uitstralen denk ik: kijk naar de beste zangers. Marthijs gaat door, muziek met zoveel passie, emotie en vooral vreugde en plezier. Juist dat wat je ook ziet bij voetbal op een lager niveau. Even los, kleedkamer humor, kantine praat, proberen de zorgen even los te laten (hoe groot of klein ze ook zijn) en er binnen je team en vereniging voor elkaar te zijn.

Mannen, Strijders ga ervoor, houd vol en heb lief. Ik ga terug om bij het voetbal te kijken waar het om geld gaat. In het vliegtuig ga ik luisteren naar het nummer November van Rowwen Heze en ga terug naar de vrouw met de bruine ogen en het prachtige haar.

El Sierd