Transfer verdiend, soms moeten we spelers van elkaar lenen

26 november 2021 11:00

De jeugdcommissie | 25-11-2021

Bij de teamindeling streven we er naar dat alle teams voldoende spelers, inclusief wissels, hebben. Bij de junioren (elftal) zijn dat normaal gesproken 13-15 spelers, bij de middenbouw (achttal) zijn dat 10 spelers en bij onderbouw (zestal) 7-8 spelers. Normaal gesproken is dit voldoende en kunnen teams zich bij blessures, ziekte of afwezigheid prima redden.

Bijzondere situatie
Op dit moment zitten we echter in een bijzondere situatie. Naast blessures en andere omstandigheden hebben we nog steeds te maken met COVID-19. En ook als voetbalvereniging hebben we te maken met de gevolgen hiervan van de corona-maatregelen. Hierdoor komt het wel eens voor dat teams vaker dan normaal te weinig spelers hebben.

DAAROM VRAGEN WE SPELERS, TRAINERS, LEIDERS EN OUDERS/VERZORGERS OM BEGRIP EN FLEXIBILEIT WANNEER EEN ANDER TEAM EEN SPELER/SPEELSTER NODIG HEEFT.

Altijd in goed overleg!
Bedenk als coach/leider eerst of het lenen van een speler écht nodig is, omdat je daarmee een ander team mogelijk ook in de problemen brengt. Het lenen van spelers gaat vervolgens altijd in goed, gezamenlijk en tijdig overleg met de betreffende coach/leider van het team dat een speler moet afstaan. Dit overleg gebeurt altijd zo snel mogelijk om te voorkomen dat teams op het laatste moment moeten zoeken naar alternatieven. En uiteraard binnen de daarvoor geldende (dispensatie)regels van de KNVB.

Waarom moeilijk doen als het ook samen kan!
Wanneer de coaches/leiders van de betrokken teams hebben bepaald dat een speler voor de eerstvolgende wedstrijd wordt uitgeleend, licht dan ook zsm de spelers en zijn of haar ouders/verzorgers in. Dat kan via Whatsapp maar in dit soort situaties is bellen vaak beter en sneller. We verwachten van spelers en ook de ouders/verzorgers hierin ook enige flexibiliteit en dat dat zij hier aan meewerken. Zoals uitgelegd wordt het uitlenen van spelers nooit zomaar gedaan en altijd in goed overleg tussen coaches en leiders.

Basisprincipe 7, transfer verdien
Daarnaast is het uitlenen van spelers 1 van 11 basisprincipes uit ons jeugdbeleid. Daar leren ze van. Laat spelers die er bovenuit steken af en toe meespelen met een hoger team. Ze zijn dan ineens niet meer de beste. Ze moeten een stap harder zetten en zich bewijzen. Of laat een speler die minder ver is met een lager team spelen, daar kan hij dan het voortouw nemen en aan zelfvertrouwen. Oftewel, daag je spelers uit het beste uit zichzelf te halen ook al is dat eens in een ander team.

De jeugdcommissie