Voorlopige indeling jeugdteams 2021/2022

21 juni 2021 22:30

Dankzij de versoepelingen en de Regiocup hebben de (meeste) jeugdteams gelukkig weer wat echte wedstrijden mogen spelen. Helaas zit de zomerstop er al weer aan weer te komen en dus tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe seizoen (2021/2022).

Zorgvuldige procedure
De vrijwilligers van de jeugdcommissie zijn sinds begin april al weer met de voorbereiding op het nieuwe seizoen, o.a. met de teamindeling voor het aankomende seizoen. Na zeven (7) lange vergaderingen, diverse gesprekjes, appjes, telefoontjes, wel of niet samenwerken en dit jaar twaalf (12) versies later hebben we de voorlopige indeling voor het seizoen 2021/2022 vastgesteld. En zoals ieder jaar doen we dat volgens een vaste, zorgvuldige procedure.

KNVB Regels & Richtlijnen
Ten eerste hebben we te maken met de regels en richtlijnen van de KNVB. De KNVB heeft het jeugdvoetbal opgedeeld in leeftijdsgroepen (zie tabel 1). Als eerste wordt daarom door de jeugdcommissie gekeken in welke leeftijdsgroep de speler/speelster op basis van zijn/haar geboortejaar hoort.

Pupillen
 Seizoen 2021/2022
geboren in jaar
 Seizoen 2021/2022
geboren in jaar
Onder 8 2014 Onder 14 2008
Onder 9 2013 Onder 15 2007
Onder 10 2012 Onder 16 2006
Onder 11 2011 Onder 17 2005
Onder 12 2010 Onder 18 2004
Onder 13 2009 Onder 19 2003

Uitgaande van het aantal jeugdspelers/speelsters per geboortejaar wordt dan door de jeugdcommissie vastgesteld hoeveel teams er per leeftijdsgroep (JO/MO) geformeerd kunnen worden. Daarbij moeten we er uiteraard voor zorgen dat er in elk team voldoende spelers/speelsters zijn, inclusief wissels (niet teveel, niet te weinig). Afhankelijk van de leeftijdscategorie zijn dat de aantallen zoals weergegeven in tabel 2

Leeftijdsgroep Veldomvang Max. aantal spelers/speelsters in het veld  Streefaantal wissels
O8, O9, O10 1/4 veld 1-2
O11, O12 1/2 veld 8 1-2
O13 en ouder 1/1 veld 11 2-4

Elk jaar blijkt dan dat het indelen van teams een enorm lastige, tijdrovende puzzel is. In sommige leeftijdsgroepen hebben we namelijk teveel spelers voor één (1) team, terwijl er in een andere leeftijdsgroep juist te weinig spelers/speelsters zijn om een team te formeren. Om dan toch tot teams met voldoende spelers/speelsters te komen moeten we een aantal spelers/speelsters een leeftijdsgroep hoger of juist lager indelen, maar ook hiervoor gelden een aantal KNVB regels waar we aan gebonden zijn. Hieronder:

• Meiden die uitkomen in een jongenscompetitie (vanaf JO10) mogen maximaal een jaar ouder zijn.
  • Bij JO8 en JO9 gelden zowel voor jongens als meiden dezelfde leeftijdsgrenzen.
  • Spelers/speelsters mogen wel een leeftijdscategorie hoger spelen, maar in principe niet een categorie lager. Zie tabel 3 voor het max. aantal te dispenseren spelers/speelsters).
Leeftijdsgroep
Max. aantal spelers met dispensatie
O8, O9, O10 1
O11, O12 2
O13 en ouder 3

Daar waar één of meerdere spelers/speelsters een leeftijdscategorie hoger of lager ingedeeld moeten worden, kijken we o.a. naar voetbaltechnische ontwikkeling, fysieke en mentale aspecten. Bij de (jongste) pupillen houd waar mogelijk ook rekening met sociale facetten, al is dat vaak lastig gezien alle regels en mogelijkheden. Kortom het is hoe dan ook altijd passen en meten, wikken en wegen. Uiteindelijk is de jeugdcommissie tot deze (voorlopige) teamindeling gekomen.

De voorlopige teamindeling voor seizoen 2021/2022
We kunnen het komende seizoen 10 prachtige, sterke en leuke jeugdteams samenstellen en inschrijven voor de competitie. Bovendien hebben we na de samenvoeging voor Vrouwen 1 en MO19 nu een eigen 1e damesteam.

De huidige indeling is nog voorlopig, al betekent dat niet dat er nog grote veranderingen te verwachten zijn. Eén en ander hangt af van nieuwe aan- en afmeldingen. De allerjongsten hebben we nu allemaal onder de mini-pupillen ingedeeld, maar het ligt in de lijn der verwachting dat hieruit nog een JO8 en een groep voor het kaboutervoetbal wordt geformeerd. Mocht er de komende 6-8 weken aanleiding zijn om de indeling te wijzigen, dan zal dat eind augustus gepubliceerd worden. Het nieuwe seizoen start in het weekend van 4/5 september.

Tot slot wensen we iedereen alvast een hele fijne zomerstop. In principe wordt er tot en met 3 juli door getraind, daarna gaat de zomerstop in en is het sportpark gesloten. Vanaf maandag 17 augustus starten we dan weer in de nieuwe samenstelling, ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. Mocht je nu of tussentijds vragen hebben, neem dan contact op met één van de jeugdcommissieleden.

Klik hier voor de voorlopige indeling seizoen 2021/2022.

Met sportieve groet,

De jeugdcommissie