Het vrouwen- en meidenvoetbal zit bij vv Oudehaske in de lift

17 juni 2021 15:30

We zien in onze pupillenteams meer en meer jonge meiden voetballen. En waar zo’n 2 jaar geleden nog werd gedacht om met ons meidenteam in een 8 tegen 8 competitie te spelen, is ook dat team nu doorgegroeid tot een volwaardig MO15 elftal. Bovendien zijn we superblij en trots dat we voor het eerst sinds vele jaren weer met een zelfstandig senioren vrouwenteam van start gaan in de KNVB-competitie! Het meiden- en vrouwenvoetbal ondergaat hiermee opnieuw een positieve impuls.

Eigen Oudehasker 1e vrouwenelftal in KNVB competitie
Na jaren is het zover: vv Oudehaske gaat met een eigen, zelfstandig en getalenteerd vrouwenelftal (opnieuw) haar debuut maken in de KNVB-competitie. De meiden uit onze MO19 worden het aankomende seizoen samengevoegd met de vrouwen die de afgelopen jaren hebben gespeeld in het samenwerkingsteam met FFS. Met 16 speelsters hebben we nu een volwaardig 1e vrouwenteam dat het komende seizoen wordt getraind door Anne Jan Boersma. Daarnaast zijn we op dit moment op zoek naar een teammanager en, eventueel, assistent om de begeleiding rond te maken.

Serieuze en gedreven vrouwencoördinator
De vordering en het succes rondom het meiden- en vrouwenvoetbal is voor een groot deel het werk van Linda Haanstra, onze serieuze en gedreven vrouwencoördinator. Als onderdeel van de jeugdcommissie heeft zij zich - eerst samen met Joyce Bles en sinds een paar jaar alleen – aanhoudend ingezet voor het vrouwenvoetbal binnen onze club. Met een duidelijke visie, een hoop weerstand (van voornamelijk nauwdenkende) mannen en een flink portie doorzettingsvermogen zijn we nu zo ver dat meiden en vrouwen van alle leeftijden en niveaus bij vv Oudehaske terecht kunnen en hier met veel plezier kunnen voetballen.

Dank en hulde voor FFS
Daarnaast woorden van dank, veel dank, voor zowel het bestuur als de dames van FFS. Drie seizoenen lang hebben we zeer prettig en constructief met FFS samen gewerkt. In 2018 was dit voor ons als vv Oudehaske de enige mogelijkheid om met ons damesteam op een groot veld 11 tegen 11 spelen. En de twee seizoenen daarna was het haast een vanzelfsprekendheid dat we de succesvolle samenwerking met het vrouwenteam hebben voorgezet. Met destijds de wetenschap dat er veel meiden in de jeugd zaten, was het altijd ons doel om het vrouwenvoetbal in stand te houden. Alleen dan was het een kwestie van een paar jaar totdat we op het punt zijn gekomen waar we nu zijn gearriveerd: een eigen, zelfstandig vrouwenelftal. Het staat echter buiten kijf dat dit zonder de samenwerking met FFS niet zo snel was gelukt!

Vrouwen en meiden, jullie zijn welkom om eens mee trainen
Bij vv Oudehaske vinden wij het belangrijk dat iedereen de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Bij de pupillen worden meiden bij voorkeur gemengd met de jongens. Daarna is het doel van vv Oudehaske om in elke leeftijdscategorie minimaal één (MO) team te hebben. Iedereen die wil voetballen of hieraan wil bijdragen is welkom en moet gelijk worden behandeld. Jongens of meisjes, prestatiegericht of pleziervoetballer, elk team wordt voorzien van eigen trainer(s) en leider(s) en elke speler krijgt dezelfde oefenstof en behandeling. Zo halen we niet alleen het beste resultaat, maar zorgen we ook dat iedereen met het meeste plezier kan voetballen.

Verder wordt er op de achtergrond gewerkt aan nog meer ontwikkelingen rondom het vrouwen- en meidenvoetbal. We zitten zeker niet stil en hopen dat we vanuit deze basis verder kunnen aan nog meer meiden- en vrouwenteams. Dus wanneer er vrouwen of meiden zijn die kennis willen maken met voetbal of onze vereniging, dan zijn ze welkom om eens mee te trainen.

André Schoonhoven
Voorzitter Jeugdcommissie