Oudehaske O15-1 verrast ONS Sneek O15-2

8 juni 2021 8:00

Door de veel te lange corona stop heeft VV Oudehaske O15-1 veel energie gelegd in de trainingen op dinsdag, donderdag en zaterdag. Dit betaalde zich afgelopen week uit in een prima overwinning op ONS Sneek.

De spelers mochten zich om 09:30 verzamelen op het sportpark van VV Oudehaske. Veel slaperige, gespannen en blije gezichten stonden hier te wachten totdat er werd vertrokken richting Sneek. Voor het eerst sinds lange tijd weer met je teamgenoten in de auto richting een wedstrijd. Het was voor velen een verademing om dit weer te mogen beleven.

Eenmaal aangekomen bij ONS Sneek begon het wel bekende zoeken naar de kleedkamer en het speelveld. Een aantal spelers bleek dit nog niet te zijn verleerd na al die maanden zonder wedstrijden. Nadat de schoenen uit de tas werden gehaald, de scheenbeschermers voor werden gebonden, werd de opstelling bekend gemaakt. De onder 15-1 had natuurlijk een groot aantal trainingen afgewerkt achter besloten deuren om de tegenstander te verassen. De trainer/coach was tot de volgende opstelling gekomen. In het doel Daan. Achterin van rechts naar links: Christian – Henri – Teije – Ali. Op het middelveld: Ruben – Pieter – Julian. In de aanval: Stijn – Mats – Lars. Op de bank nam plaats Jikke. Deze speelster is gehuurd van de MO19-1 en in de constructie is optie tot koop bedongen. Het is nog niet bekend of de JO15-1 hier gebruik van gaat maken. Deze optie is nog open tot 30-06-2021. Dus wie weet komt er nog transfernieuws vanuit de JO15-1 één deze dagen. Helaas moest Simon Jelmer deze wedstrijd aan zich voorbij laten gaan. Hij brak tijdens één van de laatste trainingen zijn duim en kon helaas niet spelen. Wij hopen dat de medische staf hem op tijd fit heeft voor de laatste 2 wedstrijden van dit seizoen. Na het vervelende praatje van de trainer/coach met allemaal opdrachten, waarbij de belangrijkste opdracht was “ga gewoon lekker voetballen en genieten van de wedstrijd” werd er begonnen aan de warming up.

Door de vele regen in de ochtend, was het veld erg glad. Veel spelers hadden hier in de warming up de nodige moeite mee. Er werd namelijk op gras gespeeld. Iets wat de jongens al bijna een jaar niet meer hadden gedaan. De scheidsrechter blies om exact 10:30 op zijn fluitje om de wedstrijd te laten beginnen. Het leek wel een Champions league finale. Zoveel spanning zat er in de benen omdat er weer een wedstrijd gevoetbald mocht worden. Oudehaske nam meteen het initiatief en het werd goed zichtbaar waar er in al die maanden op was getraind. De ene na de andere aanval werd op de mat gelegd. Er werd verzorgd voetbal gespeeld van achteruit. Frank de Boer zou jaloers zijn geweest op dit aanvalsspel. De eerste echte kans was voor Mats. Hij slalomde als Zlatan door de verdediging heen. Helaas was zijn schot met links net te zacht om deze solo te prolongeren tot doelpunt. Na 8 minuten was het raak en stiftte Pieter bekeken de bal over de keeper heen. Hierna kwam ONS Sneek wel beter in de wedstrijd en ging het spel meer op en neer. Uit één van de mooie aanvallen krulde Mats de bal vanaf links in de rechter bovenhoek. Het leek net een goal van Arjen Robben in zijn goede tijd bij Bayern München, maar dan vanaf de andere kant van het veld. Na deze goal werd het spel van Oudehaske wat slordiger en werden er een paar kansen weg gegeven. Gelukkig kan de JO15-1 altijd leunen op een stabiele doelverdediger die vast besloten was de 0 te gaan houden. Oudehaske ging dan ook met een 0-2 voorsprong de rust in.

In de rust hadden de trainer en de coach niet veel te vertellen. Alleen dat de spelers moesten blijven genieten en doorgaan met het spel wat ze in de eerste helft op de mat hadden gelegd. De tweede helft was bijna een kopie van de eerste. Oudehaske begon weer fel en scherp hieraan. Dit resulteerde in een goede loopactie van Stijn, waarbij Pieter het balletje mooi over de laatste linie heen legde en Stijn 1 op 1 voor de keeper zette. Nadat de hele verdediging van ONS zei dat dit buitenspel was, wachtte Stijn op het fluit signaal van de scheidsrechter. Toen het bleek dat deze niet van plan was om te gaan fluiten, besloot Stijn de bal in de goal te schieten. De laatste linie van ONS was nog steeds in de veronderstelling dat het buitenspel was, echter had de grensrechter het goed gezien en hield zijn vlag dan ook omlaag. Na deze goal geloofde ONS het wel en werd het één richtingsverkeer richting de goal van ONS. Pieter mocht nog een keer een doelpunt maken na een mooie aanval. Maar dan komen we toch wel bij het moment van afgelopen zaterdag. Jikke die de hele ochtend al bezig was met de lijnen uit te zetten vanaf de links/rechtsvoor positie, mocht ook haar doelpuntje nog even mee pakken. Volgens haar eigen woorden was het een intikkertje. Met 3 man op de lijn en een keeper die nog een poging doet om de bal te keren, waren wij het als technische staf eens dat dit een prima geplaatst schot was. Jikke bepaalde hiermee dan ook de einduitslag om 0-5. De scheidsrechter vond het na 70 minuten wel prima en floot af, zodat Oudehaske met blije gezichten weer richting Oudehaske kon vertrekken.

Helaas heeft de KNVB aan 8 maanden voorbereiding niet genoeg tijd om een even aantal aan teams in één competitie te drukken, waarbij de JO15-1 aanstaande zaterdag weer vrij is. De technische staf is nog druk bezig met het zoeken van een oefenwedstrijd. Tot op heden is er nog geen geschikte
tegenstander gevonden.