Open brief en ode aan de jeugdtrainers

7 april 2021 17:30

Voorzitter van de Jeugdcommissie André Schoonhoven schrijft een open brief aan de jeugdtrainers van onze vereniging:

Oudehaske 7 april 2021

Beste jeugdtrainers,

Voordat jullie deze brief verder lezen wil ik graag eerst een leuke column over jeugdvoetbal en de belangrijke rol van een jeugdtrainer met jullie delen. Deze is geschreven door columniste Roos Schlikker en stond in december 2020 in het Parool.

Het is een symbolisch bedankje, want de jeugdcommissie heeft veel waardering voor de inzet van jullie jeugdtrainers in deze coronaperiode. Het afgelopen jaar was het door corona op voetbalgebied namelijk niet altijd makkelijk. Met het gebrek aan wedstrijden en zaterdagochtendgevoel werd en wordt door velen een doel om te trainen gemist. Ondanks het gemis aan wedstrijden en alles wat daarbij hoort werd er in de voorbije 12 maanden door de jeugd toch met veel plezier getraind en gevoetbald! En dat is dankzij jullie.

Overigens vraagt de term de jeugd hier om enige nuance, want helaas kon niet altijd alle jeugd trainen. Door de regels van voor maart 2021 mochten sommige jongens en meiden van JO19 en MO19 ineens niet meer met hun teamgenoten trainen. Simpelweg omdat ze 18 of (soms slechts een paar dagen) ouder waren, en ook omdat voetballen op anderhalve meter afstand gewoon lastig is.

Het leeftijdscriterium is vanaf het eerste moment strikt is gehandhaafd, want als club willen en moeten we immers aan de corona-regels voldoen. Dat dit niet leuk is en dat iedereen hier van alles van kan en mag vinden staat buiten kijf. Evenzeer is het nu vervelend dat alle voetballers die zonder hun schuld 27 jaar of ouder zijn nog steeds niet zonder afstand met hun team mogen trainen. Zelf mis ik het vrijdagavondvoetbal met de 35+ mannen ook zeer. Des te meer is het te waarderen dat jullie de club ook hierin onvoorwaardelijk hebben gesteund.

Ook kan het gebeuren dat we soms per ongeluk één van de corona-maatregelen vergeten. Dat is niet goed te praten of weg te redeneren, maar het gebeurt een enkele keer. Meestal onbewust en soms ondoordacht. Mede ook omdat we allemaal wel een beetje corona-moe zijn en weer zo verlangen naar het oude normaal. De wedstrijden op zaterdag, de tikkende noppen op de kleedkamervloer, de filterkoffie en net iets te droge of te natte tosti in de kantine.

Echter weerhield deze zaterdagnostalgie jullie jeugdtrainers er niet van om vol inzet, enthousiasme en plezier meerdere keren per week leuke trainingen, onderlinge wedstrijden en andere activiteiten uit te zetten voor de jeugd. Hierdoor kon de jeugd het afgelopen jaar blijven voetballen en hebben onze jeugdleden – tussen de 6 en 18 jaar - ondanks alle beperkingen de broodnodige sportieve afleiding in deze voor hun soms extra surrealistische omstandigheden. Als 49-jarige voetballiefhebber soms jaloersmakend, maar bovenal ben ik erg blij dat het voetballen voor onze jeugd allemaal wel wat door kon gaan.

En daarom, jeugdtrainers, nog een keer bedankt voor jullie inzet en enthousiasme in dit afgelopen corona jaar. We hopen en vertrouwen er op dat het weer snel wordt zoals vanouds. En tot die tijd vragen we jullie goed op de corona-maatregelen te letten en deze te allen tijde na te leven en laten leven. Het is soms lastig, maar laten we als jeugdafdeling van vv Oudehaske onze verantwoordelijk en het voortouw hierin blijven houden en nemen. En gezien de afgelopen maanden heb ik daar persoonlijk alle vertrouwen in!

Met sportieve groet,

Andre Schoonhoven