De wederopstanding van de oranjehemden

Oudehaske 1

V.V. Heeg 1

16 april 2022 14:30

B Volders

Sportpark P. Bultsma
Jousterweg 140 A
8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

Een heerlijke 19 graden, zon en een licht briesje maakten dat er een fantastische voetbalmiddag op het programma stond op sportpark Pieter Bultsma. Alle elementen waren aanwezig om een goede prestatie te leveren en de 3 punten binnen te halen tegen de concurrentie uit Heeg. Dat laatste was al enige tijd niet gebeurd. De laatste overwinning van de oranjehemden dateert van 23 oktober 2021. Ook toen scheen de zon. toeval? Dat lijkt mij niet!

We beginnen de wedstrijd zoals altijd met Gerrit op het doel, met een meter of 20 daar voor Jelte, Wilmer, kersverse vader Steffan en Stan. Op het middenveld zijn het Erwin, Jens en Syb die de duels uit zullen vechten en de bal in zullen leveren bij het aanvalstrio Stephan, Erik en spits Dennis ‘Dennie Domkop’ Speelman. De bank wordt warmgehouden door Bowe, Jordy, Sebas en Sven

Toen er eenmaal afgetrapt was, werd al snel duidelijk dat Heeg niet de bovenliggende partij zou zijn. Het flitsende combinatiespel van de Hoske 1 zorgde er dan ook voor dat er menig mogelijkheid gecreëerd werd. Hieruit volgde dan ook al een vroeg doelpunt… dachten we. De puntenpakkende grensrechter uit Heeg stak zijn vlag in de lucht alsof hij lid was van de marionetten fanfare, om het doelpunt te voorkomen. Ondanks het geklaag bij de
scheidsrechter, werd het doelpunt niet toegekend en moesten de koppen weer één kant op gestuurd worden. Het kopje van Stan ging vervolgens toch even hangen na het incasseren van een harde bal in de edele delen. Diezelfde avond is de wederhelft van onze Stan al ingelicht dat adopteren toch een betere optie zal zijn.

Niet veel later wordt er een iets te stevige overtreding gemaakt op Stephan in het strafschopgebied. De penalty blijft echter uit, waardoor een ruime voorsprong na 20 minuten door de neus geboord wordt. 3 minuten later is het dan toch raak. Dennis weet de bal achter de keeper van de tegenstander te leggen, waardoor de stand toch eindelijk 1-0 is. De toeschouwers die na de 1-0 dachten koffie te kunnen halen hadden het mis. In minuut 27
verdubbelde rappe linksbuiten Stephan de score, door alert te reageren op een afvallende bal, 2-0. Na een paar mislukte afstandspogingen van Syb en Jens besloot de arbiter op zijn fluit te blazen en verloste hij Heeg uit hun lijden met een kop thee en 15 minuten pauze.

De tweede helft werd iets minder spectaculair. Voor de Hoske 1 zijn de punten inmiddels noodzakelijk, waardoor er met man en macht gewerkt wordt aan het veiligstellen van de overwinning. Dit werd mede gedaan door rechtsback Jelte Bilijam. Jelte, ietwat onzichtbaar in de eerste helft, speelde onder toeziend oog van ‘voorzitter van de Jelte Bilijam-fanclub’  Chielian, een fantastische tweede helft. “Ik vind het mooi om te zien wat voor ontwikkeling Jelte doormaakt sinds de O19,”  aldus Chielian over het optreden van Jelte op de zaterdagmiddag. Naast Jelte, speelde ook Wilmer een puike pot. Dat bewees hij door in de tweede helft een snoeiharde, maar reglementair prima uitgevoerde tackle uit de kast te halen. Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat er voor het eerst geen tegendoelpunt geïncasseerd hoefde te worden én de 3 punten in het zonnige Oudehaske bleven.

Na het laatste fluitsignaal werd de overwinning uitbundig gevierd met een koud biertje en een gezellig teamuitje bij Lotus in Heerenveen. Via deze weg wil ik alle toeschouwers en vrijwilligers bedanken voor de fantastische voetbalmiddag, die aankomende zaterdag wordt voortgezet op sportpark de Akkers in Heerenveen. De tegenstander: Heerenveense Boys.

Van de wedstrijd zijn ook foto's gemaakt door een trouwe suportster, deze zijn te vinden via de volgende link