Oudehaske 4 cupfighters

Mannen beker reserve zaterdag poulefase Groep 3 35

22 september 2021 20:00

G. Bilijam

Het is woensdagavond 22-09-2021 en in plaats van een duurlooptraining + coopertest, staat er vanavond een inhaal-bekerwedstrijd op het programma tegen niemand minder dan Heerenveense Boys 6. We kennen dit elftal nog van eerdere jaren, en we weten dat dit een “goed op elkaar ingespeeld” elftal is. Als een leider/trainer je waarschuwt voor: “Goed op elkaar ingespeeld elftal”, dan weet je 1 ding: we spelen tegen oudjes. Sommige oudjes kunnen nog wel redelijk een bal raken. Velen ook niet en moeten het vaak van gezeur hebben. De jaren gaan tellen zeg maar. Het elftal waar we woensdag tegen speelden was een beetje een mix van deze componenten. De meesten konden nog aardig goed voetballen, maar vorig jaar waren ze beter.

Vorige maand hebben we al even kort met hen mogen sparren tijdens het 7tegen7 toernooi bij Nieuweschoot. Toen werd de wedstrijd in de allerlaatste seconde beslist door onze nummer 9, Harmen Oosterman. Nummer 9 zou dan ook dubbele dekking krijgen deze avond. Echter, Harmen was hier al van op de hoogte (sinds hij bestuurslid is, heeft hij connecties), en besloot dat Steven deze avond de nr. 9 mocht hebben. Steven was als een kind zo blij. Harmen besloot hetzelfde nummer als ondergetekende (Krist) aan te trekken, zodat de boys bij aanvang al helemaal het padje kwijt waren. Psychologisch stonden we 1-0 voor.

De Instagram pagina van Oudehaske4 was nog maar nauwelijks bekomen van het aantrekken van Jelmer Quartel. Dit had destijds een heus “Doan van Hau” effect op het sociale medium. Kennen we “Van Hau” nog? Dit Vietnamese talent kwam even een half jaar bij S.C. Heerenveen voetballen, en trok meteen 500.000 nieuwe fans aan op facebook, Instagram etc. Zo ook de Instagram pagina van het vierde. Hordes vrouwen volgden opeens de pagina om een glimp op te mogen vangen van deze man met de krullen van Carles Puyol en de lach van CR7. De Insta-storm was nog maar net gaan liggen, tot het technisch hart opeens met het grootse nieuws van 2021 op de proppen kwam. Marco de V., alias “de V” of “Di Vaio” heeft zich weer ingeschreven en kon meteen ingezet worden in deze beladen bekerwedstrijd.

De Match:
Meteen vanaf het begin werden de boys bij de strot gegrepen. Met een balbezit percentage van 90% en een passnauwkeurigheid van bijna 20% voor de Hoske 4 werden de boys overrompeld. Een enkele counter van de Boys die erdoorheen kwam, werd vakkundig door de verdediging in de kiem gesmoord of domweg omvergelopen. Het enige waar het aan ontbrak was een doelpunt aan de zijde van de Hoske.

In de 44e minuut was het Batou die de bal hoog op het randje van de 16 bracht, waarna Tilma de bal vakkundig met een hard geplaatste kopbal in het netje wist te leggen! 1-0. De tweede helft begon minder goed. Er waren enkele wisselingen in het team en je kon zien dat we er even aan moesten wennen. De tegenstander merkte dit en begon lichtelijk zo heel af en toe de overhand te krijgen. Maarrrrrrr toen kwam het moment waar alle fans op hadden gewacht. Jelger bracht een vrije trap mooi in de 16 en Jelmer Q. kopte de bal via de onderkant van de lat in het netje; 2-0! Instagram ontplofte! Nu zou het toch wel klaar zijn met de weerstand??

Niets was minder waar. Als een waar Barca elftal uit het jaar 2015 kwamen de boys met een tikkietakkie variant voetbal van achteruit, over de middellijn tot aan de 16 en 1 van die knapen haalde uit met een kanonskogel tot gevolg. Kevin had geen schijn van kans! 2-1! Haters zullen zeggen dat de bal enigszins houdbaar was, maar dat was niet zo. Ik heb zelf ook wel eens gekeept en zulke ballen zie je maar 1 of 2x in je leven. De boys roken bloed en kwamen nog een enkele keer gevaarlijk alleen voor de keeper te staan. Gelukkig stond Kevin zijn mannetje en hield ons in de wedstrijd.

Nog een kwartier te voetballen. We hadden een breekijzer nodig, een stormram, een type Wout Weghorst, maar dan knapper. Gelukkig kwam daar het moment waar iedereen ze lang op had gewacht, de rentree van Marco de V. Hij werd gelijk tot aanvoerder gekroond en dat dat kon je zien aan het spel. De rust kwam weer terug, de koppen gingen dezelfde kant op en de mouwen werden opgestroopt. Dit resulteerde in een op de millimeter nauwkeurige pass van Hendrik M. op Jelmer Q, zodat Jelmer alleen nog maar de keeper hoefde te passeren. Hij faalde niet en schoot ons naar de 2e bekerronde.

Een terechte uitslag die ervoor zorgt dat we de eerstkomende vrije zaterdag niet hoeven te winkelen met de vrouw, maar gewoon weer lekker kunnen voetballen. Zoals het hoort.

Voor de statistieken werd de 3e helft ook nog even gewonnen, mede door de hapjes van Oane (waarvoor dank). Voor de foto’s en filmpjes: volg ons op Instagram: Oudehaske4