De oeverzwaluwen maken de zomer voor dames Oudehaske

Oeverzwaluwen VR1

Oudehaske VR1

6 mei 2023 13:00

H. Bruggenkamp

Sportpark De Sandobbe
Ds L Tinholtstraat 5
8723CW
KOUDUM
tel. 0514-522662

Kwart voor elf, ongebruikelijke activiteiten in de kantine. Voorzitter Jelle legt zenuwachtig de shirtjes nog eens goed in de bestuurskamer en onze Godfather van de kantine, Bert smeert nog wat extra broodjes. Ons andere Eerste wordt deze ochtend ook in het nieuw gestoken.  De business club , de succesvolle sponsor, van Oudehaske heeft unaniem ingestemd met dit idee en een budget ter beschikking gesteld. De nieuwe kleding wordt alvast gepresenteerd door de modellen buiten dienst Sabine en Britt. Een voor een kan er, in de zorgvuldig geblindeerde bestuurskamer, gepast worden voor een trainingspak of een polo. Tevens komen er tassen en coach jassen. De berg broodjes die Bert gesmeerd heeft zijn wellicht goed voor drie ontbijten. Bert……, het zijn dames die stoppen de broodjes niet in een holle kies. Eén bord valt op wamt die is wel helemaal leeg: uiteraard de broodjes kroket zijn voor elf uur door iedereen soldaat gemaakt. Na een eerste pasronde worden toch wat dames onzeker, was het echt maatje 34, en wordt door een aantal nogmaals de bestuurskamer opgezocht.

Om kwart voor twaalf zet de karavaan zich in beweging richting Koudum. Ja daar waar ons eerste elftal de slechtste tweede helft van het seizoen speelde. Daar heb ik nog wel actieve herinneringen aan. Driver of the day Syl, gelukkig met de kledingtas aan boord, had de toeristische route genomen en ergens in het mooie Gaasterland nog een rondje gedaan. Dus met nog een twintig minuten tot de aftrap te gaan waren we compleet.  Niet dat dit de dames tot enige snelheid inspireerde. Het was waarschijnlijk gezellig in de kleedkamer want een kwartier voor aftrap was er nog geen Oranje te bekennen. Tergend langzaam werd aan de kortste warming up van het seizoen begonnen. O ja we kunnen nog iets met de bal doen. Te laat de scheidsrechter floot al voor de aftrap.

Om 13.00 werd er afgetrapt onder het toeziend oog van enkele meegereisde supporters. In tegenstelling tot de warming up, waren de dames wel wakker van het begin. Toch moest Cathlyn zelfs buiten haar strafschopgebied handelend optreden, iets waar ze normaal zelden komt. Maar de eerste kansjes van Oudehaske waren er ook. De verslaggever van dienst was vandaag ook tot grensrechter gepromoveerd, dus het werd een drukke middag. Na een kwartiertje gaat Lisanne goed door en met een prima schuiver is het 0-1. Bij een ongelukkige botsing gaat Anyck tegen het gras. Zorgen zijn er voor een schouder uit de kom, echter het lijkt mee te vallen. Anyck kan de wedstrijd niet meer hervatten en wordt prima vervangen door Mirthe. Uit een kluts komt de bal in een keer bij Jikke, die goed doorgaat richting doel en met een mooie knal van buiten strafschopgebied de uitkomende keeper passeert. Langs de lijn een goed bedoelde vrijwilligster die met een vlag voor de zoveelste keer staat te zwaaien probeert het feestje te bederven. De prima leidende scheids gaat toch maar even uitleggen wat buitenspel is. De temperatuur loopt aardig op het veld, de koppies worden steeds roder maar er is gelukkig een drinkpauze. Oeverzwaluwen krijgt nauwelijks kansen en degene die er zijn, veroorzaken we zelf door paniekerig verdedigen. Kim komt erin voor Sabine, en met haar eerste actie pegelt ze een verdedigster vol op het hoofd. De (oever)zwaluw eindigt zo uit de lucht vol knock out op het gras.

Begin tweede helft komt Deva voor Inge de verdediging versterken.  Deva laat bij de toeschouwers een prima indruk achter en verbaasd wordt gevraagd waarom ze na een kwartier er alweer uit gaat. Tja hoezo conditie … snel maar weer eentje opsteken. Voorin trekt Kim sprint na sprint, de niet bij te houden dribbels van Jikke op het middenveld, het buffelen van Lisanne  en het kordaat ingrijpen van ons verdedigingsblok Tirza en Nanne. Maar ook de andere speelden een goede wedstrijd. De tweede helft werd meer een soort eenrichtingsverkeer richting doel van Oeverzwaluwen. Alleen de bal wil er niet in. Een uitstekende Koudumse doelvrouw is daarvoor verantwoordelijk, echter er wordt ook wel vaak naast de paal gemikt… en dan is het lastig scoren. Een kansje of tien gaan zo verloren. Tja en dan is daar ook nog die aloude voetbalwet. Als hij niet bij ons valt…. Nou daar hebben we korte metten meegemaakt. Het bleef 0-2 , Cathlyn hield de “ clean sheet” en de drie punten gingen mee naar Oudehaske.

De vlaggende reporter