Valse start voor ons eerste!

Oudehaske 1

Waterpoort Boys 1

24 september 2022 14:30

S.L. Oostwoud

Sportpark P. Bultsma
Jousterweg 140 A
8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

Na een goede voorbereiding met drie keer winst in de beker, stond op zaterdag de selectie weer te trappelen om aan een nieuw seizoen te beginnen. Nadat vorig seizoen in een bloedstollende wedstrijd na strafschoppen in Drachten het vege lijf werd gered, mochten we weer aantreden in de derde klas. De opdracht dit jaar is zeker niet makkelijker met drie degradanten en drie promotie/degradatie plaatsen. Daarom een eerste klap is een daalder waard.

In de voorbereiding werd de volgende opstelling naar boven getoverd door trainer Koos. Keep uiteraard Gerrit,  achterin Jelte, Sebas, Steffan, Stan middenveld Erwin, Bowe, Syb en voorin Jens, Dennis en Joran.

Eerste tegenstander was de promovendus Waterpoort Boys, die een flinke supporterschare had meegenomen. Om 14.30 ging de bal, gesponsord door good old Robert Verhoef, weer rollen op ons Sportpark Bultsma.

In het begin van de wedstrijd ging de bal lekker op en neer met kansen over en weer. Een paar afstandsschoten van Dennis en Erwin  troffen net geen doel (of gingen erg hoog over). Na de twintigste minuut  een overtreding op Syb aan de zijkant. De vrije trap van ik-ga-toch-nog-gelukkig-een-jaartje-door-Sebastiaan werd door Erwin tot zijn eigen verbazing keurig over de keeper gekopt.  Joran had inmiddels het veld verlaten met een liesblessure, overgehouden uit de laatste bekerwedstrijd. Het spel bleef op en neer golven met de meeste kleine kansjes voor Oudehaske. Maar het waren de steeds net-niet kansjes. Onze superspits Dennis had net als in de voorbereiding nog teveel ruzie met de bal. De geel blauwe trommelman uit Sneek achter het doel van Gerrit had niet alleen een eigen trommelritme maar ook een geheel eigen zienswijze op de leiding van de scheidsrechter. Hij kon beter blijven trommelen….

De 1-1 in de 37 ste minuut zal ik hier verder niet behandelen, alle aanwezigen op het sportpark weten wel waarom. Zonder noemenswaardige grote kansen werd de rust bereikt.

Na rust was het initiatief steeds meer voor de gasten uit Sneek. Direct na de rust een knappe redding, van een dichtbij ingeschoten bal, door Gerrit. Je zag aan de kant Oudehaske het steeds moeilijker krijgen mede door de nieuw ingebrachte nummer 9 van de Boy’s. Een dropkick van Jens werd op de bovenkant van de lat getikt, maar veel meer wapenfeiten waren er niet. De greep op de wedstrijd werd verloren en langs de lijn verwachtte de supporters nieuw elan door een of meerdere wissels. Maar die kwamen er niet. Oudehaske kwam steeds meer onder druk en het doelpunt kon niet uitblijven. Een lange bal werd keurig achterin het strafschopgebied over Gerrit heen gekopt. De 1-3 volgde  slechts 1 minuut later door goed meteen vol druk zetten direct na de aftrap. (20 seconde-regel aangegeven door de trainer van WPB). Syb werd, na zijn niet vrijwillige vijfde koprol,  gewisseld voor Jaap. Als laatste ging Stan eruit voor een extra linksback of toch spits Lars. Oudehaske kwam jammer genoeg niet meer in de buurt van de WPB keeper en de goed leidende scheidsrechter kon na ruim 90 minuten de wedstrijd zonder kaarten beëindigen. Op basis van de tweede helft een terechte overwinning van WPB. Het meegebrachte Sneker vuurwerk kon ontstoken worden.

Laten we ons maar vasthouden aan de oude gezegdes van hardlopers zijn doodlopers. Duidelijk is wel dat we een leuk jong voetballend elftal hebben, echter dat na 60 minuten we het steeds moeilijk krijgen. Een voorsprong vasthouden is steeds lastig. De inzet en de wil is er absoluut maar we hebben nog te weinig grip op omzettingen bij de tegenstanders. De ruimtes worden te groot en we kunnen het niet meer belopen. Dit was vorig jaar ook vaak het probleem dus laten we hopen dat dit een incident was. Alleen nu niet mokken, kop omhoog en op naar de volgende wedstrijd en de drie punten.

Een langs de lijn supporter.