Oudehaske 1 wint in de slotfase in het koude Deinum

9033WZ
DEINUM
tel. 058-2541229

De spelers in het Oranje mochten niet aftrappen. Deze wedstrijd moest gewonnen worden. Afgelopen wedstrijden was er flinke kritiek geweest op het spel van het Oranje. Het was niet altijd even goed. In de tweede minuut de keeper die de aandacht op zich vestigt. Meteen onder druk, en….na 7 minuten is er pas voor het oranje elftal het eerste balbezit op vijandelijke helft. De ploeg heeft het moeilijk.

Nee u leest niet het verslag van de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen de Verenigde Staten maar ons Eigen Oranje tegen Deinum. Slechts enkele supporters waren meegereisd op dit vroege tijdstip vanwege de wedstrijd van het andere Oranje. Een striemend windje uit het Oosten maakte volgens de windcoach de gevoelstemperatuur -30.  Tja en als er dan een geweldige sky-kantine-box boven het veld hangt is de keus snel gemaakt. Dus geen verslaggever langs de lijn, ,maar een verslagever boven de lijn.

Terug naar Deinum, de nummer laatst van onze klasse en niet zo’n klein beetje ook. Oudehaske speelde in de bijna vertrouwde opstelling Gerrit, Jelte, Steffan, Wilmer en Stan. Het middenveld werd bevolkt door Erwin, Bowe en Jens.  En in de aanval stonden Stephan, Sebastiaan en Joran. Syb heeft het studentenleven ontdekt in Groningen en moest wat teveel traininkjes overslaan, wat werd beloond met een plaats onder het dekentje op de bank. Ook onder het dekentje zaten Rick en Nour. Tja en dan terug naar het andere Oranje. Ook wij trapten niet af, na twee minuten onze keeper in de spotlight door een blessure maar ook na een knappe redding direct vanuit de aftrap. Na zeven minuten ons eerste balcontact op de andere helft van onze spits. En ja er ging heel veel mis. Bijvoorbeeld na een kwartiertje. Een pass a la Blind vanaf de dug out was lang onderweg, Stan was zijn man kwijt, Gerrit stond verstijft en met een rollertje scoorde Bram (volgens de kenners van Deinum) de 1-0. Alleen niet dus de 1-0 niet voor de Oranjes, zoals in  Qatar.

En wat verder over de eerste helft. Was het de warmte, was er iets in onze koffie gedaan, waren we zenuwachtig voor het andere Oranje, of toch de drank van de avond ervoor maar bovenin de sky-kantine van Deinum vielen 3 supporters van Oudehaske bijna in slaap. Starend naar veld zagen ze eigenlijk niets. Oudehaske heeft een kansje gehad voor Sebas in de eerste helft en een verdwaalde voorzet van Stan die voorlangs vloog. Ecuadoriaanse taferelen dus met een doelpoging. O nee we speelde tegen Deinum, de nummer laatst van onze klasse, die in ieder geval keihard aan het knokken waren voor een overwinning. En onze spelers, die hadden het vooral koud leek het. Balbezit ca 70% Deinum, 30% Oudehaske volgens de data- Piet.

Rust, tijd voor wat nieuwe impulsen waren we over eens. Maar dezelfde 11 kwamen het veld opgelopen.

Met meer elan begon Oudehaske aan de tweede helft, zonder echte kansen te creëren. Een steekpasje op Jens leek kans vol alleen de keeper kwam met een vaartje van 60 km/u uit en torpedeerde Jens volledig. Een duidelijke strafschop, maar geheel volgens de traditie van het seizoen waar te vaak niet mee zit met de scheidsrechtelijke beslissingen, was een laffe scheidsrechterbal was het gevolg. (Normaal gesproken is aan het eind van het seizoen de mee en tegen beslissingen in balans, dat belooft wat voor de tweede seizoenshelft, gaan we veel meekrijgen). Vervelender nog was dat Jens  flink geblesseerd het veld af moest, na deze drieste actie. Extra zonde want Jens hield voor de derde keer al de nul en trouwe lezers weet dat het dan om gele kaarten gaat. Syb mocht het dekentje verlaten en was de vervanger. Daardoor kwam er meer diepgang in het spel. Een mooie wegdraai actie aan de linkerkant van Syb met voorzet op Sebastiaan zorgde voor het eerste gevaar, maar de keeper redde knap. De uitbraken van Deinum bleven gevaarlijk aangezien de achterhoede communicatie niet geheel op orde had laten we maar zeggen. Met Rick in de ploeg kwam er nog meer dreiging. Dezelfde  Rick peerde, een kwartier voor tijd de bal naar voren……….Joran erachteraan………… de keeper kwam uit………. de lob van Joran…………. van buiten het strafschop………..de bal richting doel……. en het onderdrukte geklap vanuit de kantine box. Jawel kwartiertje voor tijd 1-1. En het werd nog mooier. Weer Rick met een steekpass op de watervlugge Syb die hem keurig langs de keeper schuift in de 86 minuut. 1-2!! Het debuut van Nour voor de laatste minuutjes voor zijn trainer Sebas. Even volhouden nog maar na 93 minuten, gelukkig geen 11 minuten blessure tijd, floot de verder goed leidende scheidsrechter af.

Slechte wedstrijd, maar drie punten in de pocket. Alles voor even vergeten met high fives voor en door het publiek. Met direct  “Schrijf je wel weer een stukje” door enkele spelers liepen ze veld af. Tja en wetende dat enkele deze stukjes op de wc lezen, kon ik niet achterblijven. Op naar het andere Oranje in een volle warme kantine. Niet wetende dat de paralellen wel erg groot waren deze middag met het andere Oranje.

Verslaggever dit keer boven de lijn