De wederopstanding van de Hoske 2?

Oudehaske 2

VVI 2

2e klasse C

22 oktober 2022 12:00

J.W. Schuiling

Sportpark P. Bultsma
Jousterweg 140 A
8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

William Miller voorspelde voor 22 oktober 1844 de wederopstanding van Jezus, dit leidde echter tot grote teleurstelling en deze dag zou dan ook bekend staan als ´The great disappointment´. Na een verliespartij voorgaande week tegen Heeg was het voor De Hoske 2 op zaterdag 22 oktober ook tijd voor een wederopstanding, maar op het pittige niveau van de reserve 2e klasse is een Great disappointment ook nooit uit te sluiten.

Eenmaal op de club aangekomen heerst er een gespannen ´stilte voor de storm´ sfeer, echter niet vanwege de weinige mensen op de voetbalclub vanwege een grotendeels voetbalvrij weekend, of de spanning voor de wedstrijd van De Hoske 2, maar vanwege het oktoberfest dat zou plaatsvinden op de voetbalclub die zelfde avond. ´Is er wel genoeg bier?´ hoor je Jordy Mulder denken. zijn er genoeg Braadworsten? vraagt Sven Bultsma zich af. Beiden werden niet teleurgesteld!

De ploeg van Sjaak Mulder maakte zich op voor een wedstrijd tegen VVI, die onlangs nog wisten te winnen van Urk 2. Een moeilijke tegenstander. De basiself voor deze wedstrijd bestond uit:

Sven
Stefpan - Jurjan - Jasper - Klaas
Jordy - Alex
Chielian
Friso - Kevin - Jaap
Bank: Colin, Ralf, Imme, Tycho

Na het startsignaal van scheidsrechter Jan Willem begon de wedstrijd. Het spelbeeld was als voorspeld, Oudehaske ingezakt en loerend op de counter en een VVI dat veel aan de bal is, toch weet VVI niet tot nauwelijks iets te creëren dankzij goed verdedigend werk van Oudehaske. Oudehaske weet dat het altijd een paar kansjes krijgt, zo ook deze wedstrijd, nadat de bal terecht komt bij Kevin besluit hij beroep te doen op zijn innerlijke Messi en kapt en draait er meerdere spelers uit en schiet met links de bal in het doel. 1-0 voor de Hoske 2! De wederopstanding van Kevin, die een aantal jaar afwezig is geweest, maar sinds kort weer terug is.

De 1-0 veranderde weinig aan het spelbeeld en Oudehaske bleef geconcentreerd verdedigen en bleef geduldig wachten op de volgende kans. Die kans kwam door een diepe bal op rechtsback Stefpan (voorheen Stephan) die in het eerste geval onhaalbaar leek en bovendien afgeschermd werd door de keeper, toch werd de bal binnen gehouden en wist Stefpan vanaf de achterlijn de bal met links in het doel te draaien. 2-0! Een mooie ruststand.

Voor de 2e helft werd Friso vervangen door Imme, verder geen wijzigingen. VVI begon de 2e helft in een andere formatie, maar ook dat leek weinig vruchten af te werpen. Oudehaske bleef hard werken en gaf weinig kansen weg. Helaas kwam er toch redelijk vroeg in de 2e helft een tegendoelpunt. Er werd een discutabele vrije trap toegekend aan VVI op een gevaarlijke plek en deze wisten zij te benutten. Niet veel later werd er ook een penalty toegekend die nog discutabeler was, maar de aanvallers van VVI haalden alles uit de kast om de scheidsrechter te foppen. Dit leidde tot grote frustratie bij de spelers en leiding van De Hoske 2, want deze penalty betekende de 2-2.

Na deze penalty verlieten Jordy en Alex het veld voor Tycho en Colin. De sfeer op het veld sloeg wat om en de wedstrijd kreeg een ruw randje. Er werd veel frustratie geuit richting de scheidsrechter en de duels werden wat harder. Voor de laatste 20 minuten betrad Ralf het veld nog voor Chielian, echter moest Ralf helaas het veld enkele minuten later verlaten vanwege een blessure en moest Oudehaske de wedstrijd volmaken met 10 man.

In een 4-3-2 opstelling met Tycho en Stepfan in de spits bleef de Hoske 2 keihard strijden voor punten. Door het aanvallende voetbal van VVI kwam er behoorlijk wat ruimte vrij voorin en kreeg ook Oudehaske nog wat kansjes, maar helaas resulteerde dit niet meer in goals. De wedstrijd eindigde met een opstootje vanwege getreiter van een VVI speler richting Tycho, die daarop reageerde met een subtiele worp van de bal richting de desbetreffende speler. Scheidsrechter Jan Willem besloot geen rood te geven aan een van de spelers en beëindigde kort daarna de wedstrijd.

Oudehaske 2 mag een goed gevoel overhouden aan deze wedstrijd, want dit was absoluut geen ´Great Disappointment´ en er was genoeg passie en beleving. Echter is het ook belangrijk om te reflecteren en een puntje van reflectie was de frustratie richting de scheids, dat mag wel wat minder. Zonder de inzet van alle vrijwillige scheidsrechters kunnen wij niet doen wat wij zo leuk vinden! Voetballen. Bij deze bedankt De Hoske 2 dan ook alle scheidsrechters die zich inzetten voor onze club!

Stefpan de Rijke