Oudehaske VR1 wint dik verdiend op Urk

8321NC
URK
tel. 0527-690102

Na het spektakelstuk van vorige week tegen Lemmer dat uiteindelijk nipt en onterecht verloren werd met 3-4 mochten de dames deze week aantreden in en tegen Urk dat voorafgaand aan de wedstrijd de 4e plaats in de competitie bezette.

De voorbereiding op de wedstrijd verliep niet geheel vlekkeloos, Hilde kwam in Oudehaske tot de conclusie dat haar voetbalschoenen nog thuis stonden. Vanzelfsprekend geen probleem omdat Hilde op slechts een half uur rijden van Oudehaske woont, na wat telefonisch contact werd duidelijk dat heen en weer rijden geen optie was en dat Sabine nog wel een extra paar voetbalschoenen had staan.

Nadat de voetbalschoenen gehaald waren vertrok het vrouwelijke vlaggenschip iets later dan gepland richting Urk. Met 13 speelsters en 3 man begeleiding om deze losgeslagen vrouwenverzameling in het gareel te houden werd er omstreeks 10 over 1 vertrokken vanaf de parkeerplaats van het sportpark Pieter Bulsma.

Eenmaal aangekomen bleek dat de slechte voorbereiding niet alleen bestond uit vergeten schoenen maar ook vergeten materiaal: alle ballen, hesjes, pionnen, bidons e.d stonden nog op de parkeerplaats in Oudehaske. Gelukkig waren de gastheren uit Urk zo vriendelijk om ons van enkele ballen en pionnen te voorzien en kon er met nog 20 minuten voorbereiding resterend worden begonnen met de warming-up.

Om stipt 14:15 werd er afgetrapt met de volgende opstelling: Cathlyn “Ruchhauwer” Sixma tussen de palen, een viermansdefensie met Nanne op haar oude vertrouwde plekje als laatste man(lees: vrouw) en Inge, Marij en Anyck daarvoor. Op het middenveld hetzelfde trio als de afgelopen weken: Lisanne, Rixt en Hilde, voorin mochten Sabine, Britt en Sanne zorgen voor het gevaar voor het doel van de tegenstander. Jikke, met lichte knieklachten, en Syl, met lichte enkelklachten, begonnen op de bank. Om Jikke van extra ondersteuning te voorzien werden behalve moeder Hanneke ook opa en oma op de bank gezet. Theo besloot de scheidsrechter te assisteren door de vlag ter hand te nemen en AJ nam staand plaats aan de zijlijn om gedurende de wedstrijd aan één stuk door te praten.

Vanaf het eerste fluitsignaal werd door de vrouwen hoog druk gezet wat meteen resulteerde in veel balbezit en gevaar voor het doel van Urk. Met name de verdediging van de Urkers had moeite om zich onder de druk uit te voetballen en besloot al snel om, zonder succes, de lange bal te hanteren. Het vele balbezit en de daar uit voortvloeiende kansen bezorgden de dames binnen 10 minuten al de voorsprong: Sanne werd weggestoken vanaf het middenveld en plaatst de bal laag voorbij de keeper. Met een 1-0 voorsprong op zak gingen de dames vrolijk door met aanvallen, veelal waren het Lisanne, Rixt en Hilde die vanaf het middenveld goed combineerden en met geplaatste steekpasses de snelle voorhoede in stelling brachten om gevaarlijk te worden. Met de snelheid, diepgang en individuele actie van onze SBS-voorhoede werd gezorgd voor constante dreiging. Achterin wonnen Marij, Anyck en Inge vrijwel alle duels en werd met goed positie kiezen en de voetballende oplossing zoeken de basis gelegd voor het overwicht op het veld. Met Nanne als laatste vrouw en Cathlyn als keepster daarachter werd er eigenlijk niks weggegeven in de eerste helft.

Halverwege de eerste helft mochten Syl en Jikke zich opmaken voor hun invalbeurt en losten zij Sabine en Britt af in de voorhoede. Niet veel later, na de zoveelste goede steekpass, ging Sanne alleen op de keeper af. Op de poging van Sanne had zij nog een antwoord maar de rebound werd knap binnen geschoven door Jikke. Nog voor rust kwam ook de 3-0 op het (denkbeeldige) scorebord: Na de bal rond te hebben rondgespeeld van links naar recht en weer terug werd Sanne vrijgespeeld aan de linkerkant van het zestienmetergebied waarna ze haar tweede treffer van de middag aantekende door de bal hoog, over de keepster, in het doel te plaatsen.

Met een 0-3 voorsprong op zak werd de tweede helft aangevangen, bij Urk besloot men om aanvallender te  gaan spelen om nog een resultaat uit de wedstrijd te halen: met een extra middenvelder in de plaats van een verdediger resulteerde dit in een open wedstrijd waarbij Urk probeerde om de verdediging van Oudehaske aan het wankelen te krijgen en Oudehaske voorin volop ruimte kreeg voor de tegenaanval. De krachtsverhouding op het veld veranderde nauwelijks, Oudehaske bleef de sterkste ploeg en kreeg ook de beste kansen op een doelpunt. Halverwege de tweede helft, toen Britt en Sabine inmiddels alweer geruime tijd binnen de lijnen stonden als vervangers van Sanne en Rixt, viel de 0-4: na een afgeslagen corner van Sabine schoot Hilde vanaf randje 16 de bal in de bovenhoek. Ongeveer 10 minuten voor tijd maakte Urk nog een eretreffer: 1-4, waarmee de eindstand werd bereikt.

Al met al een dikverdiende overwinning van ‘onze’ vrouwen waarbij zowel als team als individueel iedereen een uitstekende wedstrijd speelde, om dit te vieren en omdat we natuurlijk in Urk waren werd na een kort onderling overleg besloten om met z’n allen een visje te halen in het centrum van Urk.

Afbeelding11.jpg

Volgende week spelen de dames thuis tegen De Walde om 14:15, tot dan!