JO12-1 swingt weer en rekent af met BEW

VLEDDER

BEW JO12-1 - Oudehaske JO 12-1
Vledder, zaterdag 12 februari 2022

Oudehaske JO12-1 heeft zaterdag een overtuigende zege geboekt op BEW JO12-1. Na de eerste helft stond er al een 1-3 voorsprong op het scorebord en uiteindelijk stopte de teller na zestig minuten op 1-7. De ploeg uit Oudehaske was op het sportpark in Vledder op alle fronten sterker.

JO12-1 begon de 3e competitiefase met een onnodige thuisnederlaag 4-5 (na 4-1 voorsprong) tegen vv Heerenveen. In die wedstrijd begon de ploeg sterk, maar gaf het na rust het heft uit handen. Voor de wedstrijd tegen BEW had coach Schoonhoven dan ook maar één opdracht voor zijn mannen, 60 minuten volle bak spelen en BEW geen seconde rust gunnen door het continu onder druk te houden.

In het 1e kwartier probeerde BEW via de lange bal hun behendige spits voor het doel van Oudehaske te brengen, maar de ploeg uit Vledder moest daarna het initiatief afstaan aan een oranjezwarte voetbalmachine. Al na 4 minuten stond er een 0-1 voorsprong voor JO12-1 op het scorebord door een doelpunt van Jarno. Heel lang kon Oudehaske niet genieten van de voorsprong, want 5 minuten later was het alweer raak aan de andere kant toen BEW via counter de bal raak schoot (1-1).

BEW probeerde het daarna nog een paar keer, maar achterin traden de gebroeders Hoeksma en keeper Nikai reddend op. Nadat zich in de uiterst vermakelijke openingsfase over en weer nog wat kansjes hadden voorgedaan, kwam Oudehaske JO12-1 met 17 minuten op de klok weer op voorsprong (2-1). En vanaf dat moment heerste Oudehaske volledig. Door met hele team veel druk te zetten op helft van BEW kreeg de ploeg uit Vledder amper nog tijd en ruimte om te passen en op te bouwen.

Trainer Rick Mulder had zijn spelers nog extra geïnstrueerd om de as dicht te houden en BEW te dwingen de bal naar één van de flanken te spelen. Eenmaal aan de zijkant werd de tegenstander aan de bal ingesloten en de bal veroverd. En mocht het een BEW speler lukken om toch nog een pass voorwaarts te geven, dan werd de zogenaamde 2e bal gelijk door Steven of Niels opgepakt. BEW wist zich maar niet uit de omsingeling te murwen en dat zorgde vlak voor rust voor 1-3. Dit keer wist de verdediger van BEW zich geen raad en maakte van de schrik een eigen doelpunt.

Na de rust en het slippertje van BEW bleef Oudehaske de druk opvoeren. Een enkele keer lukt het BEW om over de middenlijn te komen, maar door een ijzersterk optreden van de Oudehasker verdediging en keeper werd dat nooit echt gevaarlijk. Aan de kant van Oudehaske bleven Wybe en Brend de hele flank bestrijken en zorgden hierdoor voor veel dreiging vanaf de zijkant. Tegelijk hielden de 2J’s - het aanvalsduo Jurre en Jarno – de verdediging volop bezig. Vanuit de as, centraal op middenveld, verdeelde aanvoerder Arent het spel en strooide hij gretig met passes en menig assist.

Zo ook in de 37e minuut waardoor Jarno met fraai schot tekende voor zijn 3e doelpunt en de 1-4. De score werd vervolgens razendsnel opgevoerd toen Jarno voor zijn 4e treffer van de ochtend en de 1-5 zorgde. De mannen uit Oudehaske bleven doorstomen en nog geen 7 minuten later scoorde Tim de 1-6. Niet heel veel later maakte Tim het drama voor BEW compleet, hij tekende voor de 1-7 eindstand.

De schade had voor BEW overigens nog groter kunnen zijn. Oudehaske creëerde legio kansen, maar deze werden gekeerd of gingen net naast. Door de overwinning op BEW klimt JO12-1 nu naar de 4e plaats, maar kan het zich met één wedstrijd minder gespeeld naar de 2e positie knokken. Met een serie van 3 thuiswedstrijden voor de boeg kijkt JO12-1 met vertrouwen uit naar de inhaalwedstrijd tegen Gorredijk JO12-1 op woensdag 2 maart